למה חשוב לקנות אבן חן רק עם תעודה

זה לא משנה אם שלמתם 1,000$ או 100,000$ – בכל מצב, זה מאוד מכעיס ומתסכל כשאתם מגלים שאבן החן שקניתם היא "לא בדיוק" מה שאמרו לכם עליה, או שהתכשיט שקניתם, שאמור היה להיות משהו אמיתי, מתברר כחיקוי זול וחסר ערך.

לא מזמן אמר לי מישהו, שמבחינתו התכשיטים שהוא קונה לאשתו (תכשיטי זהב משובצות ביהלומים ואבני חן טבעיות בלבד) – הן השקעה לכל דבר ועניין, כמו נדל"ן או מניות.
כלומר, כשהוא קונה תכשיט מחומרי גלם אמיתיים הוא בעצם מרוויח פעמיים, גם אשתו מאושרת וגם הוא לא הפסיד כי על האצבע של אשתו יושב נכס שלא יאבד מערכו במהלך השנים (לפעמים יכול אפילו להכפיל את שוויו).

מה ההבדל?

אחד הפרמטרים (המהותיים יש לציין) לקביעת שוויה של אבן חן הינו רמת הנדירות שלה.
בהגדרה, אבן חן צבעונית וטבעית זו רק אבן חן שנוצרה בטבע.
ערכה של אבן חן טבעית כזו, שיכולה להימצא רק במקומות מוגבלים בטבע, עולה במהלך השנים כתוצאה בלתי נמנעת של היצע נמוך וביקוש גבוה.

ב- 15 השנים האחרונות צמח שווי אבני החן הצבעוניות ב – 211%.
לשם ההשוואה: באותה תקופה שווי ה"דאו ג'ונס" עלה ב- 243% ושווי של יהלומים עלה באותה תקופה ב- 160% בלבד. אז ברור שהשוק הזה בעלייה מתמדת ושווה את ההשקעה.

שווי אבני חן לעומת מדד הדאו-ג'ונס
שווי אבני חן לעומת מדד הדאו-ג'ונס. מאתר Gemval
שווי אבני חן לעומת יהלומים
שווי אבני חן לעומת יהלומים. מאתר Gemval

לעומת זאת, אבן חן סינטטית היא כזאת שנוצרה במעבדה (גם כשאומרים לכם שיש לה "אותן התכונות כמו לאבן חן טבעית") ולעולם לא יהיה לה ערך שווה לאבן חן שנוצרה בטבע, מכיוון שאת האבנים הסינטטיות אפשר לייצר בכמויות בלתי מוגבלות, להציף את השוק וכתוצאה מכך להוריד דרמתית את הערך שלהם.

איך יודעים אם האבן נוצרה בטבע ולא במעבדה?

במילים פשוטות: איך אנחנו יכולים בכלל לדעת אם קנינו את הדבר האמיתי? ובמיוחד אם קנינו ברשת האינטרנט?
ברור שנשמח לספר לכם למשל שכל "ספיר כחול" שתמצאו ברשת היא אכן טבעית, אבל למרבה הצער, זה רחוק מהמציאות, כמו ביחס לכל מוצר אחר ברשת והדיון האם הוא "אמיתי או חיקוי".

בדיוק בגלל הסיבה הזאת ישנן מעבדות מקצועיות (ומוסמכות) שמנפיקות תעודות לאבני חן (ובשפה המקצועית CERTIFICATE), על מנת לזהות האם מדובר באבן חן אמיתית או בחיקוי שנוצר במעבדה.
תעודה המונפקת על ידי מעבדות אלה, מוכרת בעולם בכלל ובשוק אבני החן בפרט כאסמכתא היחידה שנותנת אישור לאותנטיות של אבן החן.

לכן, הדרך היחידה שבה תוכלו לוודא שכספכם לא נזרק לפח – היא אם תוודאו לפני שאתם קונים אבן חן צבעונית ויקרה, או תכשיט משובץ באבן חן כזו, שאתם קונים אותה יחד עם תעודה מוסמכת.

אבל אפשר לזייף תעודה לא?

לצערנו, כמו כל דבר אחר, גם בעניין התעודה יש חיקויים.
כלומר גם כשאתם מוצאים באינטרנט אבן חן או תכשיט משובץ באבן כזו, אשר נמכר עם תעודה מוסמכת – עדיין צריך לבדוק האם המעבדה שהוציאה את התעודה היא אכן מעבדה מוסמכת ומוכרת.

לכן, ריכזנו עבורכם מספר מעבדות מקצועיות ומוסמכות, כאלה שניתן בבטחה לדעת שתעודה שלהן תחשב כאסמכתא לשווי האמיתי:

  • AGL (American Gemological Laboratories)
  • ICA (Gem Lab)
  • GRS (GemResearch Swisslab AG)
  • GIA (Gemological Institute of America)
  • GWLAB (Gemewizard Gemological Laboratory)

התעודות של המעבדות הנ"ל אינן מוטלות בספק, ובאתרי האינטרנט של כל אחת מהמעבדות הנ"ל גם ניתן להוציא עותק או לבדוק האם התעודה היא מקורית, לפי מספר התעודה.

היכן לקנות אבני חן ותכשיטים עם תעודה

אז אחרי שהבנו שצריך תעודה, יצאנו לחפש באתרי קניות באינטרנט, אבני חן ותכשיטים משובצים באבני חן עם תעודה. המבצע לא היה קל.

קניית תכשיט באינטרנט

מאחר שהבנו שבדרך כלל אבן חן אמיתית, לא תהיה זולה. ואם היא זולה רוב הסיכויים שלא מדובר במשהו אמיתי (לכן תעודה במקרה זה כמובן שלא מצאנו).
אבל גם אם מצאנו במקרה משהו זול, הופתענו לגלות שישנם אתרים שיציעו לנו תעודה, אבל יבקשו עליה תשלום נוסף (ברוב המקרים, תלוי בשווי של אבן החן או התכשיט).
כלומר, החנות שמוכרת לנו את התכשיט, ברוב המקרים לא תשקיע בתעודה כאשר מדובר במוצר בשווי של 1,000 דולר לפחות.

טבעי לחשוב, שאם קנינו תכשיט יוקרתי ממותג בינלאומי מוכר, מן הסתם הוא משובץ באבני חן טבעיות כי כביכול "לא הגיוני שהם ישתמשו במשהו לא אמיתי" – אבל גם זה לא תמיד נכון, כיוון שגם אם במשך שנים השתמשו רק בחומרי גלם טבעיים, הם תמיד יכולים להוציא קולקציות חדשות וזולות יותר (ראו למשל את "טיפאני'ז" שלאחרונה הוציאו קולקציה מכסף אחרי שנים שבהן השתמשו רק בזהב).
אז אם קניתם תכשיט מקולקציה של מותג כלשהו, מוכר ככל שיהיה, זה עדיין לא מבטיח לכם שהתכשיט עשוי זהב, או כולל אבן חן טבעית, ואז ערך תכשיט כזה יחזיק מעמד כל עוד ערך המותג יחזיק מעמד.

כך או כך, בכל מקרה לתפיסתנו, מה שרלוונטי זה לא רמת הפרסום של המותג אלא האם יש אסמכתא לטענותיו – אז בשורה התחתונה, לא משנה איפה החלטתם לקנות – בשביל השקט הנפשי שלכם, ועל מנת שתדעו שקניתם משהו אמיתי שלא יאבד מערכו במהלך השנים – תמיד תקפידו לקנות אבני חן או תכשיטים שמשובצים בהן, הכוללים תעודה מקורית ממקור מוסמך.

בהצלחה!